מי היה מאמין שהרכב החדש שקניתם בעסקת ליסינג או המתנתם לבואו מהיבואן כמה חודשים ייתקע בחניית הבית כאבן שאין לה הופכין?! סיטואציה כזו אינה דמיונית כלל בתקופת הקורונה. לפיכך, מצאנו לנכון לספק לכם כמה טיפים כיצד יש לנהוג עם רכב שהושבת על לא עוול בגלגליו. בכתבה הבאה נציג מספר כללי מפתח להתנהגות נכונה עם רכב שאינו פעיל לזמן ממושך.
אל תהיו לחוצים
באופן טבעי לחץ האוויר בצמיגי הרכב יורד לאחר זמן מסוים של חוסר שימוש. ירידה זו עלולה ליצור עיוות בגוף הגלגל שישתמר גם לאחר שתנפחו את הצמיג למידת הלחץ הדרושה. עיוות זה בעייתי ופוגם בחוויית הנסיעה מכיוון שהוא יוצר חוסר איזון ברכב וגורם לרעידות. על מנת לשמור על הצמיגים מפני העיוות, מומלץ לנפח אותם כ-25 אחוז יותר מהמידה הדרושה לפני שמאפסנים את האוטו לזמן ארוך בחניה. כך לחץ האוויר במכונית אמנם ירד עם הזמן, אך לא יפגע במבנה הצמיג. כמובן שחשוב לציין שמומלץ להתנהג כך עם כל מכונית שברשותכם – יהיה זה רכב ליסינג משפחתי, ג'יפ יד שנייה או כל כלי רכב ארבע גלגלי אחר.
המצבר צובר אבק
אחד החששות הגדולים ביותר בהשבתת רכב לזמן ממושך נובעים מהתנהגות המצבר. לאחר בילוי ארוך בחנייה טעינת המצבר עלולה להיגמר והרכב לא יניע. יחד עם זאת, חשוב לדעת שאין יותר מדי מה לחשוש – במידה והרכב אותו השבתם תקין ונמצא בשימוש רב, סביר להניח שאנרגיית המצבר תספיק להניע את הרכב גם לאחר עשרה עד עשרים ימי השבתה. עם זאת, כדי להקדים רפואה למכה וליצור מרווח ביטחון, מומלץ להתניע את הרכב אחת לשבוע ולצאת אתו לסיבוב קצר של כעשרים דקות. בזמן הסיבוב מומלץ לכבות את צרכני המצבר הנוספים, קרי הרדיו והמזגן.
תקופת ההתנתקות
אם הדבר מתאפשר, מומלץ לנתק את המצבר במידה והרכב אכן לא יופעל למשך זמן רב. כיבוי המצבר לאורך תקופת ההשבתה יבטיח את עבודתו המלאה ברגע החזרה לשגרה. עם זאת, הדבר אינו אפשרי בכל רכב – ישנן מכוניות בהן קיימת מערכת מיגון אשר מונעת כיבוי של המצבר. בנוסף, אנשים רבים חוששים מפתיחה של מכסה המנוע ומהתעסקות עם מכשיר שאינו מוכר להם ממש. אם זה אכן המקרה, ניתן להשאיר את המצבר דולק ולהקפיד על התנעת הרכב לזמן קצר (כאן חשוב לציין שמומלץ לא רק להתניע ולהישאר במגרש החניה, אלא כן לצאת לסיבוב קצר עם הרכב) פעם בכמה ימים. כמו כן, כדאי מאוד להצטייד ב-"בוסטר" ובכבלים אשר יסייעו בהתנעת הרכב במקרה והמצבר בכל זאת לא ישתף פעולה.
מי שמזניח לא מרוויח
גם אם הרכב עומד במגרש החנייה ואינו פעיל למשך תקופה ארוכה חשוב לשמור על שגרת הטיפולים והבדיקות הקבועות שלו. על מנת לשמור על אחריות היצרן חובה להקפיד על קיום הטיפול התקופתי, ככתוב בספר היצרן. בנוסף מומלץ להמשיך לבצע בדיקות שגרתיות של שמן ומים, על מנת לוודא את תפקודו התקין של המנוע.